HV på G

Men vad är det här?? undrar ni säkert när ni läser det här inlägget. "Ola skulle ju vara i en enslig stuga och sitta och sticka vid den här tiden". Ja, det skulle jag. Men vi fick igår gå över till plan B pga för mycket snö på vägarna fram till Kålhuvudets naturreservat.

Plan B innebar att vi skulle åka till Nätra fjällskog och åka skidor där som en dagsutflykt istället. Men på morgonen idag fick även denna idé skrotas och ge utrymme för plan C, pga samma andledning som plan A suddades ut.

Plan C innebar en dag i skidområdet vid Skyttis, ett friluftsområde i Ö-vik. Så, dagen har spenderats i dels uppdragna skidspår och dels i relativ offpiståkning. I och med att det blev en hel del offpiståkning krävde den 10 kilometer långa rundan fyra timmar att avverka. Det var fyra härliga timmar.

Alldeles strax ska jag iväg på HOCKEY! Modo - HV i Fjällräven Center. Hur kul som helst! Enda plumpen i protokollet är att min älskade Liv inte kan följa med pga teaterövning. Tråkigt.

Nu åker HV-tröjan på = jag är laddad för match!

Tedags

Om två dygn sitter jag i en stuga - om inget osannolikt i stil med ett brutet ben eller att stugan helt enkelt brunnit ner inträffat - och umgås med mina klasskamrater. Det är förresten inte helt säkert att jag umgås. Det kan vara så att jag ägnar mig åt en sak som hittills inte fått följa med mig på en enda av våra utflykter. Min stickning. Tänk vad mysigt att sitta i en stuga i ingenstans och sticka i skenet från några värmeljus. Åhh.. Det där med att umgås känns redan nu som något jag inte kommer ägna en enda sekund åt.

I vilket fall så är det Kålhuvudets naturreservat som är platsen för denna stuga (om den som sagt inte brunnit ner), och därmed också platsen för vår lilla skidtur vi ska ha på torsdag och fredag. Med anledning av innebandy imorgon kväll har jag redan idag börjat planera för denna tripp. Det känns som jag har koll både på klädsel, packning och vad jag ska äta. Det där med maten är ju egentligen uppenbart när man ska till Kålhuvudets naturreservat. Men jag väljer att inte fatta det utan kör istället på med ungefär samma matsedel som jag brukar när vi är iväg. Varma Koppen och nötblandning. Den kombinationen klarar man utan bekymmer ett par dagar i naturen på.

Skidturen till Kålhuvudet är som sagt på torsdag och fredag. Som en liten uppvärmning och som en stor orienteringsövning var vi idag ute på Rutberget med skidorna fastspända på fötterna. Vi fick några koordinater av Niclaz och sedan var det upp till oss själva att ta oss till olika punkter inom en viss tidsrymd. Man kan säga att vi hade lärarfritt idag. Man kan säga att det blev succé. Vi matade på där i skogen som aldrig förr och avverkade totalt 1,5 mil i varierande terräng. Allt från uppdragna skidspår av skoter och upptrampade gångstigar till ren ödemark full av orörd snö, lät vi skidorna med varierande fart glida fram över. 3 minusgrader, vindstilla och fullt av härligt vit snö på träden gav ett vintrigt landskap jag aldrig sett skymten av hemma i Småland. Underbart.

Det jag för tillfället kan komma på var det enda negativa med dagens utflykt var att jag glömde kameran på rummet. Denna dag var som gjord för att rasta kameran! Den får följa med på torsdag istället.

Dagens middag här på skolan gick i Indiens tecken. Det gör för övrigt alla middagar denna veckan. Och alla luncher. Den största skillnaden mot en vanlig matvecka är att man nu när man kikar på matsedeln inte blir ett dugg klokare på vad det är för mat som serveras. Det är så konstiga namn på maträtterna! Det är inte lönt att titta på den där lappen. Nåväl, maten är ju god som det spelar ju mindre roll om man kan läsa vad rätten heter eller inte.

Efter dagens middag åkte jag till Utekompaniet och för att få lite uträttat. Med risk för att låta tjatig, men man kan säga att det blev succé. Jag beställde för länge sedan en ryggsäck och jag tänkte att den borde ha kommit vid det här laget. Men nädå, det hade den inte. MEN, istället för att jag skulle få vänta ännu längre plockade de ner visningsexemplaret och packade ihop åt mig. Nice. Som om det inte vore nog med detta, jag tror även att jag fick lite rabatt för att jag praktiserade där i höstas. Nice. Som grädde på moset plockade han fram ett prisförslag på klasströjor till oss naturguider. Även där blir det rabatt. Fast inte för att jag var där en vecka utan för att det på tröjorna kommer stå Utekompaniet. Nice.

Nu ska jag sätta på tevatten.

Höstbilder

Idag är det lördag. Och inte vilken lördag som helst. Det är lördagen då miljonerna kommer till mig. Kanske. Det är i alla fall sista chansen att vinna några miljoner denna omgång av andelsspelet. Det verkar dock som att det blir en ny omgång med start nästa vecka och 10 veckor framåt. Det är fritt att anmäla sitt intresse för ett deltagande i andelsspelet Hästjävlar. Om nu någon ens skulle vilja det. Jag menar 20 veckor har resulterat i lika mycket pengar i vinst som en tom burk innehåller saker.

För ett par timmar sedan åkte Liv hem till Röån. Hon kommer tillbaka imorgon kväll. Den här helgen blir med andra ord en annorlunda helg jämfört med de senaste veckornas helger. Men den blir å andra sidan en vanlig helg jämfört med alla de veckornas helger som var innan de senaste veckornas helger.

Helgen kommer innebära en hel del jobb med lite av varje. Skolarbete är det som kommer dominera. Har redan fixat färdigt en uppgift och ska strax hugga in på nästa.

För en stund sedan kände jag för en springtur. Det är bara -4 ute så det är fullt genomförbart. Kanske blir en runda sen. En annan sak som jag också känner för men som INTE är genomförbar är en natt i tält på isen. Tälten står nämligen inte kvar. Vi fick order om att plocka ihop tälten igår pga stöldrisken. Lite tråkigt, men samtidgt klokt. Det är ju inte precis 200-kronors tält från Rusta.

Gårdagskvällen blev en kväll inne i Ö-vik. Jag hakade på teatrarna på teater på Folkan. På programmet stod monologen Bitterfittan, baserad på boken med samma namn. En rolig och mycket tänkvärd föreställning. Efteråt blev det fika på Café UH. Mycket trevligt!

När jag nu sitter och tittar ut genom fönstret på mitt rum är det ganska svårt att föreställa sig att det såg ut såhär för några månader sedan.

Det känns naturligt med snön liggandes på backen och uppe i träden och som att den alltid kommer finnas där.

Istältning

Staffan fyller 24 år idag. 24!! Det är inte utan att min storebror börjar kännas gammal. Och det är lite skrämmande när jag tänker på att jag bara är två år yngre än honom. Snart börjar jag också närma mig gammal. Fast 24 är ju egentligen ingen ålder. Det känns bara ovant och konstigt att min storebror har uppnått den nivån i livet.

Igår stod tältuppsättning på schemat. På snön. På isen. Att tälta på barmark är en sak. Att tälta på snön är en helt annan. Tältpinnarna vill inte sitta fast lika lätt. Oftast är snön för lös för att fästa pinnarna i och om man då skottar bort snön för att fästa dom i det som är under märker man ganska snart att det inte är genomförbart det heller. Antingen stenfrusen mark eller som i vårt fall, stenhård is. MEN. Det finns ett sätt. Om snön är lite hårdare och lite mer samarbetsvillig kan man använda sig av trädgrenar som man lindar fast i trådarna från tältet. Trädgrenarna gräver man sedan ner i snön på tvären och packar ordentligt med snö ovanpå. Efter några timmar i kylan blir denna lilla snöhög hård och håller tältet på plats. Fiffigt va!?

Så efter en stund igår nere på fjärden utanför skolan står nu två tält mer eller mindre ståtligt resta i experimentellt syfte. Vi ska med andra ord inte sova där. Vi satte upp dom för att öva på att sätta upp tält. MEN. Vi får sova där om vi vill. Och jag är i valet och kvalet om jag vill det eller inte. Just nu känner jag mig faktiskt lite sugen på att tillbringa lördagsnatten i min sovsäck där nere på isen, men det är ganska troligt att jag känner annorlunda efter att på lördag eftermiddag ha slängt ett öga på termometern.

Igår skulle tågbiljetter med destination Småland på påsklovet bokas för mig och Liv. Men det avbröts i sista stund. Vi avvaktar. För tillfället är en bilfärd mest aktuellt. Visst, det är en bit att köra, men vi är två som kan bytas av och det kan vara roligt och trevligt att se lite på resan genom Sverige.

Ikväll blir det lite buggträning och förhoppningsvis en bit god chokladkaka á la Liv efteråt.

John

Tjoho! nu är det medvind! Eller ja, det blåser ju inte men jag känner hur saker precis blir som jag vill, och till och med bättre! Efter en tung dag i skogen (och på myren) med skidor under fötterna känns det kanon med lite medflyt. Inte för att dan var jobbig egentligen, jag var bara trött och oinspirerad stundtals. Då känns det lite tungt. Men slutet av skidturen var till full belåtenhet. En lång och härlig nedförsbacke var det sista jag och mina skidor fick uppleva tillsammans idag. Väl tillbaka på skolan tog jag en varm dusch och sedan smög jag ner till matsalen där en god middag - idag lagad av ingen mindre än vaktmästar-Lasse - stod och väntade. Kanon!

Det som gjort att det verkligen känns som medvind just nu är det faktum att jag gjort färdigt en uppgift om tältning som ska vara klar imorgon. Och fort gick det också! Fortare än jag räknat med och det är just detta som skapat denna medvind av nästan stormstyrka.

Nu ska jag se om medvinden fortsätter när en plan om påsklovet ska undersökas och kanske sättas i bruk. Vore himla trevligt om den blåser i hamn.

Mycket är som sagt glatt och trevligt just nu, men det är en grej som tynger ner hela skolan. John lämnade idag Hampnäs och Naturguideutbildningen bakom sig. Han ska börja plugga till lärare i Uppsala och jag förstår fullständigt hans skäl till att han hoppar av utbildningen. Men det är så tråkigt! Skolan, internatet, klassen, alla kommer sakna John. Hur ska våra utflykter bli nu, när inte John är med och höjer stämningen med sitt glada humör. Och vem ska nu trotsa alla hinder och bara mala på när vi ska ta oss fram genom vinterlandskapet?

Jag tog mig upp på ett skyhögt berg
Jag trodde livet skulle ändra färg
Men svindeln skälvde genom ben och märg
Det är ett farligt liv

Lugna söndag

Häromdagen visade jag upp några bilder från när vi var ute och åkte långfärdsskridskor. På den här adressen finns en film från denna dag. Man hör inte allt som sägs, men jag tycker bilderna i filmen säger det mesta. Bra jobbat Niclaz!

Idag är det söndag och söndagar klassas ofta som vilodagar. Den här söndagen visade sig inte bli något undantag. Egentligen var en tur till stan inplanerad men istället blir det en lugn dag på internatet med lite skolarbete och omtanke.

Den här veckan avslutades med härligt sportiga uteaktiviteter. Lite utförsåkning i onsdags, långfärdsskridskor i torsdags och längdskidåkning i fredags. Skidåkningen ägde rum i riktiga, preparerade spår och med riktiga längdskidor vilket banade väg för ett rejält träningspass. Härligt.

Kommande vecka kommer också innebära uteaktiviteter. Imorgon drar det igång med spaning efter berguvar och på tisdag kommer vi ha en heldag uppe på Rutberget. Där ska vi åka skidor och leva allmänt friluftsaktigt. Tror jag. Jag tror även vi kommer få öva på våra kunskaper gällande hjärt- och lungräddning. Spännande dag.

Igår fick vi en liten framgång med Hästjävlar. Vi prickade in 6 rätt och fick för det 54 kronor. Dessvärre hade vi spelat för ungefär det femdubbla... Men det var i alla fall en klar förbättring sedan tidigare och formen kanske är stigande och det kanske innebär mer i vinst nästa vecka. Låt oss hoppas!

När kylan glöms bort

18 minusgrader. Det är faktiskt ganska kallt.

Men när solen skiner som den gjorde under vår tur på långfärdsskridskor idag, då känns de 18 minusgraderna inte så kalla.

Underbart.

Länkfest 2

Återigen dags för länkfest här på bloggen och återigen handlar den första länken om att rädda Hampnäs. Det har startats en ny namninsamling för att få landstinget att låta Hampnäs Folkhögskola vara kvar på den underbara plats den ligger på nu. Har du skrivit på den namninsamlingen jag länkade till förra gången - för ungefär en månad sedan - kan det vara dumt att skriva på denna också. Gjorde du inte det tycker jag du ska klicka här och hjälpa till att rädda en underbar skola på en underbar plats.

Ett inlägg gör ingen länkfest och därför bör det ju åtminstone finnas två länkar. Men jag slår på stort och tänker länka till hela tre sidor.

Sida nummer 2 är den här. En kanonsida för hockeyälskare i allmänhet och HV71 i synnerhet.

Och sida nummer tre går samma tema som nummer två. Titta och njut!

Snabba söndag

De nya skridskorna var tänkta att användas idag. Men det blev inte tid för det. Dagen har gått så fort. En skidtur på ett par timmar, matlagning + bakning och på kvällen Café Doris. Fullt upp.

Filmen igår var jättebra. M;ycket sevärd. Rolig och bra gjord. Den gör sig verkligen bra i en biosalong med det ljudet som finns där. Det enda negativa jag kan hitta med bion igår kväll var att filmen dog efter ungefär halva. Svart. Överallt. Det tog 5-10 minuter innan filmen kom igång igen och då gjorde den det dessutom så att endast en del av bilden syntes på duken. Konstigt.

Skidturen idag var jättetrevlig. Liv, Gerda och jag gav oss ut på fjärden och tog en tripp till en ö för att fika lite i solskenet. Underbart. Jobbig motvind på ditvägen och medvind på hemvägen. Det kändes som det gick dubbelt så fort hem som dit.

Bakningen bestod av chokladmuffins. Dessvärre hann jag aldrig smaka på muffinssen själv. De var ägnade för Café Doris och innan jag hann lägga beslag på ett exemplar var dom borta, alla 17. Största orsaken till detta var Henrik. Han köpte totalt 8 varav 7 av dom åt han själv. Muffinsmonster.

Nu närmar sig buggkursen med stormsteg. Idag lokaliserades lokalen och imorgon drar det igång. Nice.

En dag på stan

I en låda här på golvet står ett par nya skridskor. Dessa tillsammans med en rånarluva och en stickad jättemysig tröja innebär resultatet av en dag på stan. Det var en härlig dag på stan, tiden bara flög iväg. Måste ha berott på sällskapet.

Imorgon blir det skidåkning här i krokarna. En liten stund i alla fall. Väderprognosen säger att det ska bli någonostans mellan 10-15 minus och relativt klart väder. Så långt inga problem, snarare tvärtom. Nästan kanonväder för skidåkning faktiskt. Men jag misstänker att det inte kommer bli så kanon i och med att det enligt prognosen även kommer blåsa en del. DET är inte nice.

Innan skidåkningen blir det sömn och framförallt BIO! Ikväll blir det Sherlock Holmes tillsammans med min underbara Liv.

Så är det bara

Tjoho, ikväll är det hockey på programmet. Visserligen har det varit mycket hockey senaste tiden i och med Junior-VM men ikväll är det full fokus på Elitserien som gäller. Jag och Liv ska åka på Modo vs Djurgården - hennes två favoritlag - i Fjällräven Center. Observera att det inte heter Swedbank Arena längre, bytte namn vid årsskiftet. Fjällräven Center känns som ett mindre kraftfullt namn men å andra sidan lokalt förankrat och lite roligare. Fast varken Fjällräven eller Swedbank slår ju Kinnarps, så är det bara.

HV möter ikväll Luleå på bortaplan och det kan bli en tuff match. HV saknar till denna match 4 backar och den senaste i raden att få stå vid sidan av isen är David Petrasek, hela HV:s poängkung hittills. Tydligen var det väldigt grinigt i slutskedet av förra matchen och det ledde till den ena utvisningen efter den andra. Värsta utvisningen - grovt matchstraff - åkte visst Petrasek på och han är därmed avstängd denna match. Jag har inte sett några bilder så jag kan uttala mig om huruvida hans utvisning var rättdömd eller inte men jag utgår någonstans från att den var fullständigt feldömd. HV-spelare gör inga fel, så är det bara.

Idag var första skoldagen efter jullovet och det känns bra. Börjar redan kännas som vanligt. Ungefär som att HV leder elitserien, så är det bara.

Imorgon

Resan norrut har påbörjats. Sitter just nu hos mormor och morfar i Linköping och tar igen mig efter middagen samt laddar upp inför det stundande fikat. Man äter ju hela tiden!

De planerade mindre inköpen igår sket sig lite. Skulle köpa en rånarluva - för att det är kallt alltså, jag ska inte råna en bank - och hittade två på Intersport. "Kanon, ska bara kolla i de andra sportaffärerna om de har någon bättre" tänkte jag. Skulle jag inte ha tänkt. Jag hittade ingen annan överhuvudtaget och när jag kom tillbaka till Intersport var båda borta. En av dom lyckades jag dock identifiera men det var i handen på en kille i butiken så det var inte aktuellt att köpa den. Jag menar jag kunde ju inte gå fram till killen, ge honom en rak höger och sen ta med mig rånarluvan och gå till kassan. Det hade inte funkat.

Det kanske hade funkat om jag gått fram till killen, slagit ner honom, och sedan plockat åt mig rånarluvan och satt den på huvudet innan jag lämnat buktiken. Då hade nog ingen känt igen mig. Å andra sidan är en person i rånarluvan mitt i stan ganska iögonfallande och misstänksamt. Jag gjorde nog trots allt rätt som lät honom vara.

Nu är jag som sagt på väg norrut och imorgon anländer jag till Hampnäs. Äntligen! Fast egentligen har jag inte saknat Hampnäs så himla mycket detta lov. Jag har saknat Liv.

Update

Morgonpromenad även denna dag. Idag något längre runda, dock utan snöskottning som avslutning. Som sällskap hade jag solen - underbart! - och i handen hade jag kameran. Resultatet av morgonens och de senaste dagarnas fotande hittas här.

Idag har jag rastat Ella. Mycket trevligt att få ägna en stund med min fyrhjulade vän.

Framöver ska jag gå på buggkurs inne i Örnsköldsvik. Kommer bli nice. Kung på dansgolvet kommer jag nog inte bli men kanske en liten liten prins.

En stund av denna dag har jag ägnat åt skolarbete och ja, det är faktiskt tillåtet att hålla på med det fast det är lov. Folk verkar tycka det är lite konstigt.

Stickningen börjar flyta riktigt fint numera. När jullovet tog vid hade jag gjort en socka. Sen dess har jag tillverkat ytterligare en socka plus två handledsvärmare. Lägg därtill att jag snart är framme vid hälen på socka nummer 3. Helt klart nöjd med detta.

Imorgon ska jag till Växjö en sväng och planen är att göra ett par mindre inköp. På agendan står även en fikapaus med Fredrik, som jag inte träffat på ett halvår. Det blir skoj!

Pariserhjul i trädgården

Grattis!

Jag har glömt min laddare till datorn i Södersjö. När jag upptäckte det igår blev jag riktigt stressad och det kändes som att världen skulle gå under pga detta. Hemskt att en sådan liten skitsak framkallar de känslorna. Nu är emellertid en lösning på gång, pappa fixar.

Imorse gick jag en mysig morgonpromenad i snöfallet. Lätta härliga flingor singlade ner mot marken. Snöfall innebär snöskottning och tro det eller ej men just denna dag var jag riktigt sugen på att skotta snö så när jag kom tillbaka från promenaden greppade jag snöskyffeln och gjorde en insats.

Just nu sitter jag och lyssnar på Christian Kjellvander. Han är så bra. Vilken röst den mannen har. En annan underbar röst tillhör Melissa Horn. Hennes senaste skiva är kanon. Lyssna lyssna lyssna!

Grattis!

Nu ska jag gå ut och förhoppningvis knäppa lite fina kort. I första hand är det vårt priserhjulfågelbord som blir fotoobjekt men även det vackra vinterlandskapet kan tänkas hamna i fokus.

Det är din dag idag finaste, puss på dig!

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!