Utekompaniet, Summering av praktikveckan

I början av veckan undrade jag lite vad jag gjorde där. Men så kanske det alltid är när man kommer ny till ett ställe och inte känner någon, vare sig det är på en arbetsplats eller någon annanstans. Mina uppgifter var ganska simpla och när jag fått en uppgift gick jag iväg och började jobba, inte så många tillfällen för att lära känna personalen och butiken. Men det hela blev bättre och bättre under veckan och allt eftersom dagarna gick blev det roligare och roligare.

Min uttalade handledare var Anders men jag har tagit "order" från flera olika ur personalen, beroende på vem det är som har jobbat. Jag tycker relationen mellan dom och mig har funkat bra, även om det kändes lite stelt i början (som jag var inne på tidigare). Mot slutet av veckan flöt det på bättre i och med att jag fick lite andra uppgifter. Jag fick ta lite mer ansvar och jobba mer självständigt och då tror jag man stimuleras och slappnar av på ett annat sätt. Det kan vara så att de i början inte riktigt visste var de hade mig och ville väll helt enkelt inte släppa in mig på områden de var osäkra på om jag behärskar.


Jag upplever att Utekompaniet är väldigt måna om sina kunder. Jag tror att en butik som Utekompaniet behöver vara det för att överleva. Butiken ligger inte i den mest befolkningsrika regionen samtidigt som en stor konkurrent huserar i området. Den konkurrenten heter Naturkompaniet och är minst ett par nummer större när det gäller storlek på butik och utbud. Då krävs det av Utekompaniet att man med sin lilla butik klarar av att locka kunder och sedan får dom att gilla det de ser och hoppas att de återvänder. Då gäller det att man som säljare är trevlig och hela tiden hjälper kunden med det han eller hon önskar. Och det är detta som jag tycker Utekompaniets personal gör så bra. Det är kundbeställningar hit och dit, men det upplevs inte som jobbigt utan ses som en möjlighet till bra service.

En anledning till att personalen har denna inställning kan vara alla lappar som sitter runt om i personalrummen som poängterar vikten av att sätta kunden främst. "Kunden är inte någon som stör oss i arbetet - det är han som ger oss arbete".
Utan kunder - ingen försäljning - inget roligt.


Den här veckan har varit nyttig på många sätt. På lappen med anvisningar vi fick innan praktiken står det att man ska känna av om det är något att arbeta med i framtiden. Jag tänkte väl inte så jättemycket på just det när jag valde praktikplats, men nu såhär i efterhand känner jag att det var ett mycket bra val av mig att praktisera på Utekompaniet. Jag har nämligen länge gått med planer på att jag skulle vilja driva en butik. Sen att jag inte direkt har haft tanken på en friluftsbutik - har mer varit inne på en spelbutik - har inte så stor betydelse. Det viktiga är att jag nu har fått se hur det går till i en butik med t.ex. beställningar, leveranser och kundbemötanden.

En annan framtidstanke jag har haft är att starta ett eget företag. Ett samarbete mellan mina tankar ser jag definitivt som en möjlighet i framtiden. Starta ett företag och sedan driva en butik med spelhörna + något annat. Jag tror att för att man ska ha rejäl koll redan från början i sitt startande av företag bör man nog gå någon form av utbildning, vilket jag även har haft en framtidstanke kring. Att plugga någon form av företagsekonomi har länge känts relevant för mig och frågan än om det inte blivit än mer intressant efter den här veckan.

En vecka som gått fort, varit rolig och på många sätt väldigt lärorik. Tack för det Utekompaniet!

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Tankarna i slutet av inlägget värmer en gammal företagsekonom!

2009-11-01 @ 10:38:40
Postat av: Anonym

Bra beskrivning/redogörelse för din praktik. Fint / NA

2009-11-12 @ 15:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
PokerCasinoBonus